Kickstart dit design- og brandkoncept, så det skiller sig ud fra mængden

Uanset om du står over for en spændende rebranding, skal starte en helt ny virksomhed eller omlægge en webshop til en fysisk butik, så er et unikt design- og brandkoncept afgørende. Det er med til at fange din målgruppes opmærksomhed og efterlade dem med et varigt indtryk. 

For at hjælpe dig med at komme i gang, får du her seks råd, der kan kickstarte arbejdet med dit design- og brandkoncept – uanset hvilket udgangspunkt, du arbejder ud fra.

1. Kend dine muligheder

Har du faste brandguidelines, eller er det kun fantasien, der sætter grænser? Uanset hvad, er dit unikke brand med til at skabe en ramme, der kan forme dit design- og brandkoncept.

Gå på opdagelse i historikken bag din virksomheds identitet og stil dig selv disse spørgsmål:

– Hvad er din virksomheds historie? Ved at lade din virksomheds historie og værdier være med til at definere det visuelle udtryk i dit brand- og designkoncept, sikrer du, at din målgruppe genkender dig nu og i fremtiden.
– Hvor befinder din virksomhed sig nu? Vær bevidst om din virksomheds aktuelle position, så du kan bygge bro mellem nutidens styrker og de mål, du ønsker at nå i fremtiden.
– Hvad er din virksomheds vision for fremtiden? Giv din virksomheds ambitioner plads i dit design- og brandkoncept. Har du grøn omstilling på dagsordenen, kan det for eksempel have betydning for både materialevalg og visuelt udtryk.

Din brandidentitet skal være genkendelig i alle led af din virksomhed. Hvis din virksomhed eksempelvis fokuserer på konkurrencedygtige priser og tilbud fremfor luksuriøse shoppingoplevelser, skal dit visuelle udtryk ikke udstråle eksklusivitet, men derimod enkelhed og uformelhed. Ved at være autentisk i forhold til dit brand, sikrer du, at din målgruppes forventninger bliver opfyldt.

kombiner trends circle k

2. Kombiner trends og tidløshed 

Vi ved, at det er oplagt at læne sig op ad de nyeste trends for at vinde målgruppens opmærksomhed her og nu. Men er nutidens trends også relevante for din målgruppe i fremtiden, eller vil dit brand miste gennemslagskraft i løbet af kort tid?

Det, der er populært i dag, kan være forældet i morgen. Hvis du vil undgå at gentænke dit design- og brandkoncept igen og igen, så er det vigtigt at overveje, hvordan du kan skabe et udtryk, der gør indtryk både nu og i fremtiden.

Kombinér nutidens trends med tidløse elementer og skab et visuelt udtryk, der er i øjnefaldende og efterlader et varigt indtryk. Det sikrer et design- og brandkoncept, der ikke kun følger tidens skiftende strømninger, men også bærer din virksomheds DNA gennem hele rejsen.,

3. Vær modig og kig i alternative retninger

Mange virksomheder leder efter inspiration blandt konkurrenter i samme branche. Men når din branche er fyldt med brands, der alle råber lige højt, kan det være en fordel at gå i en helt anden retning for at skille sig ud fra mængden og dermed blive hørt.

Vov dig ud på ukendt grund og lad dig inspirere af brands uden for din egen branche. Hvad gør de, der virker? Modige valg kan give dit design- og brandkoncept den kant, der sikrer, at din målgruppe bemærker dig.

Vær opmærksom på, at du skal skille dig ud på en meningsfuld måde. Dit design- og brandkoncept KAN være anderledes på alle leder og kanter, men det betyder ikke, at det SKAL være anderledes. Udvælg nøje, hvor du ønsker at skille dig ud fra mængden. Din målgruppe skal altid kunne genkende dit brand, selv når du tager de modige valg.

Visualisering af Compass Groups Folkekøkken

4. Lad din identitet gennemsyre din virksomhed


En flot farve eller et iøjnefaldende logo alene gør ikke forskellen. Et design- og brandkoncept skal gå langt ud over de enkelte elementer. Uanset hvor din målgruppe møder dig, skal de kunne genkende din virksomhed.

Ved at skabe en ensartet brandoplevelse på tværs af hele virksomheden, kan dit brand skille sig ud fra mængden. Ved at lade din brandidentitet gennemsyre hver eneste detalje i din virksomhed, skaber du en helhedsoplevelse, der efterlader et aftryk i din målgruppes bevidsthed, så de genkender dit brand i fremtiden.

 

butiksindretning imerco valby
Effection er uden tvivl en væsentlig årsag til, at vi har løftet butiksoplevelsen for vores kunder. Vi er meget tilfredse med vores mangeårige samarbejde..
Imerco
Kari Jørgensen
Marketingchef

5. Giv din målgruppe en oplevelse

Hvad får din målgruppe til at huske dig?

Oplevelser. I dit design- og brandkoncept skal du stræbe efter at engagere din målgruppe på en måde, der får dem til at huske dig. Ved at skabe en oplevelse, der går ud over deres forventninger, har du mulighed for at snige dig ind i deres bevidsthed.

Forestil dig en helikopter, der hænger ned fra loftet i butikken, kæmpeblæksprutten, der pryder legepladsen i legetøjsbutikken eller andre kreative konstruktioner, der overrasker. Ved at tilføje skæve elementer til dit design- og brandkoncept kan du skabe en oplevelse, som din målgruppe sent vil glemme. Det handler helt klassisk om at tænke ud af boksen.

6. Hold fingeren på pulsen

Markedet ændrer sig, og målgruppens behov forandrer sig også. Dit design- og brandkoncept bør følge med. Når dit koncept er blevet vakt til live, skal det holdes i live. Det er afgørende, at du evaluerer og opdaterer dit visuelle udtryk løbende, så det bevarer sin effekt. Det kan være små justeringer eller større ændringer, der afspejler virksomhedens udvikling og værdier. Hvil ikke på lauerbærrene.

Ved at lade dit design- og brandkoncept udvikle sig med tiden, kan du imødekomme de skiftende behov og forventninger hos din målgruppe og fastholde din plads i deres bevidsthed.

 

tv roger rabbit

Når kruseduller bliver til virkelighed

Dit design- og brandkoncept skal ikke kun fungere på tegnebrættet. Det skal ud at leve.

Hos os har vi både de kreative hoveder og praktiske hænder skruet rigtigt på. Med både udvikling og produktion under samme tag kan vi deltage i hele processen fra A-Å, men vi kan også træde til, hvor du har brug for os. Du kender dit brand bedst. Vi lytter, sparrer og rådgiver, så vi sammen kan skabe en effektfuld løsning til din virksomhed.   

 

Effection har løst det kreative aspekt fra A-Å og har ikke bare leveret et designkoncept for Folkekøkken. De har sat rammen for vores brand guidelines. Med deres kompetencer indenfor konceptudvikling, design, projektledelse og eksekvering, har vi været i trygge hænder hele vejen..
Compass_Group
Ea Lie-Olesen
Head og Development & Marketing
Thomas Vinter

Skal jeg hjælpe dig med at tænke ud af boksen?

Vi skaber design- og brandkoncepter til nogle af verdens førende brands. Vi vil også gerne hjælpe dig.

Thomas Vinther
Creative Lead
+45 50 60 14 94
tv@effection.dk