Få styr på din visuelle kampagneproces fra A-Å

Vores mange års erfaring med at skabe effektfulde kampagner for større brands som Bestseller, Bolia, Imerco og Skoringen har vi samlet i ét skriv. Vi tager dig gennem processen fra A-Å. Læs med her og få tips til, hvordan du får den bedste kampagne muligt.

plakat print standardformat eller skraeddersyede maal

Små detaljer med stor betydning

Et kreativt og iøjnefaldende design er essensen af en succesfuld butikskampagne. Dit brand skal skabe en effekt, og det kan det kun, hvis dit kreative design er top-notch. I havet af spraglede farver, fede design og unikke kampagneoplevelser kan det logistiske puslespil hurtigt komme til at spille en sekundær rolle. Men logistik handler ikke blot om at få produceret og sendt dine kampagner afsted. Det handler om at få dit brand ud at leve – til tiden og uden komplikationer.

Uden de logistiske processer som filklargøring, efterbehandling, distribution og opsætning vil der slet ikke være en visuel kampagne at præsentere. Hos Effection er vores hjertebarn netop processen – fra den indledende produktionsplan til du har dine kampagner i butikkerne. Vi er med til at sikre, at du ikke kommer til at stå med håret i postkassen, når dine visuelle kampagner skal blive til virkelighed.

Kampagneprocessen fra A til Å

En fysisk og visuel kampagne kan bestå af elementer som vinduesdekoration, plakater og bannere. Hvis du skal tilpasse kampagnen forskellige sæsoner og trends, kræver hver enkelt kampagne gennemtænkt udførelse, produktion og levering flere gange om året.

Det er en proces, vi gennemgår igen og igen for store brands som Bestseller, Bolia og Imerco. En proces, der både handler om design og koncept, men i mindst lige så høj grad om nøje planlagt produktion. Typisk vil vores proces for kampagnerne indeholde disse steps:

  1. Indblik og overblik over samarbejdet
  2. Projektstyring, analyse og produktionsplan
  3. Filklargøring med optimering
  4. Produktion med print, skæring og efterbehandling
  5. Pakning i kasser, der passer tilpasset butiksformater
  6. Levering (og måske montering)

1. Indblik giver overblik

Vi ved, at det er altafgørende for dig som har ansvar for udrulning af en kampagne at få leveret de rette kampagner til det rette sted og på det rette tidspunkt. Alt skal gerne flaske sig og gå op i en højere enhed.

Det er en tanke, vi konstant har i baghovedet, og som afspejler sig i vores proces. Når du samarbejder med os, gør vi det klart fra starten, at vi har helt styr på design, print og produktion. Men vi slår også fast, at elementer som pakning og levering er mindst lige så vigtige komponenter, hvis du vil nå deadlines og holde overblik. Derfor har vi en 360 graders løsning, som indeholder alle dele, og som vi kan tilpasse dit nuværende setup. 

Når vi skal skabe det mest optimale grundlag for vores samarbejde, er første step i processen at få et indblik i, hvordan jeres setup fungerer. Har I lager selv? Står I selv for design, eller skal vi stå for både design, produktion og levering? Med den baggrundsviden kan vi sætte os ind i alle jeres processer.

Vi tilpasser os eksempelvis Bestseller, der har eget lager og kræver bestemte labels til alle leveringer, så de automatisk kan blive kørt derhen, hvor de skal. For hvad hjælper det, at du laver det flotteste print i verden, hvis du pakker og sender det forkert ud, fordi du har de forkerte labels på?

2. Projektstyring, analyse og produktionsplan

Ingen butikker er ens, og kampagnerne er derfor ikke blot en standardvare, der bliver spyttet ud på et samlebånd. Som brand kan du sagtens have både butikker i storcentre uden mulighed for facadereklamer og samtidig have butikker på Strøget med plads til både indendørs og udendørs visuel kommunikation.

Af den årsag får butikkerne langt fra det samme antal eller den samme type af kampagnemateriale – og derfor kræver det naturligvis også, at vi foretager en grundig analyse af kampagneordren med overblik over alle jeres brands butikker, produkter og størrelser. Stor variation i produkter stiller store krav til pakningen og til, at alt bliver tjekket af og tjekket igennem.

Projektteamet undersøger, hvor meget vi skal producere, hvor lang tid de forskellige dele af produktionen tager, og i hvilken rækkefølge elementerne skal produceres. I den forbindelse lægger vi en masse spørgsmål på bordet, som er med til at klarlægge produktionsplanen:

  • Hvad er deadline?
  • Hvor mange produkter er der i hver kampagne?
  • Har vi materialer nok på lager?
  • Hvor lang tid tager det at producere?
  • Hvornår kan vi have alle elementer klar?
mand kigger på bord med visuel kampange

3. Filklargøring til optimering

Hvis du vil skabe magi, kan du ikke bare kaste noget op i luften og håbe, at det lander rigtigt. Sand magi kræver nøje planlægning og fokus på mikroskopiske detaljer. Derfor har vi et helt hold, der klargør kampganefilerne til print med ét mål for øje: nemlig at sørge for, at de små detaljer spiller. I filklargøringen bliver alle billederne lagt tæt op ad hinanden og vendt og drejet, indtil pladsen bliver udnyttet på den mest optimale måde.

Hovedformålet er at optimere – både med hensyn til vores miljøpolitik, men også med hensyn til økonomien. Det gælder om at lægge så mange billeder på hvert stykke som muligt, så vi bruger mindst mulig plads og opnår mindre spild.

produktion

4. Produktion med print, skæring og efterbehandling

Nu går det for alvor løs. Den egentlige produktion med print, skæring og efterbehandling kræver omhyggelig præcision. Her bliver de klargjorte filer printet, scannet og skåret efter Icut-mærker, så vi sikrer, at de passer ned til den mindste millimeter.

Fysisk visuel kommunikation dækker ikke kun over print, men også over forskellige materialer, udtryk og udformninger. Derfor kan vi eksempelvis indstille vores maskiner til at printe og skære aluminiumsplader til Premier Is’ udendørsskilte, kampagneplakater til Pieces, akrylstandere til Rosendahl, folietekster til Bolia og digitale vinduesskærme med kampagneindhold til A-apotekerne. The sky is the limit.

En stor effekt kræver, at der er styr på de mindste detaljer Derfor bruger vi også energi på efterbehandling af kampagnerne. Det kan være alt fra laminering af en plade og tilføjelse af en bestemt overflade til bukning eller bøjning af materialet. Vores store produktion giver dig ikke kun et væld af muligheder i forhold til materialer og efterbehandling, men betyder også, at du er sikret en back up-plan, hvis noget skulle gå galt.

Sidst men ikke mindst har vi ansat eksperter i produktionen, der gør, at vi kontinuerligt kan kontrollere og tjekke, at alt er som det skal være.

”Vi har kræfterne til at producere langt de fleste dele af kampagnerne selv. Det betyder, at hvis vi – udover al forventning – opdager en fejl undervejs, så kan vi hurtigt producere det på ny in-house. Så skal du ikke bruge tid og ressourcer på eksempelvis at få det sendt og produceret i Polen.”
effection logo
Dennis Laustsen
Sales Manager

5. Kasser der passer

Forestil dig at pakke din nye iPhone ud af kassen. Du får den rene vakuumfornemmelse, fordi mobilen og dens tilbehør er så tætpakkede. En specialfremstillet og tætpakket kasse kan betyde, at du undgår spildplads, bruger færre ressourcer og minimerer fragtskader undervejs i leveringen.

Hvis du ikke har en forsendelseskasse, der passer 100 %, kan indholdet rutsje rundt og dermed gå i stykker – selv med ekstra fyld i kassen. Ødelagt kampagnemateriale kan betyde ekspreslevering fra udlandet, en dyr hasteproduktion og et hug i økonomien.

Vi har vores egen papkassemaskine, der gør, at vi kan lave kasser der passer. Når vi får en kampagne ind, finder vi ud af, præcis hvordan kampagnematerialet kan sammensættes i en kasse med mindst mulig spildplads. Hvad er det største og mindste element? Er det en lang plakat eller en lille rulle? Hvilken type åbning skal den have? Mulighederne er mange. Efter flere test får vi materialet til at ligge så tæt som overhovedet muligt. Det giver os den præcise størrelse på en kasse, der matcher kampagnematerialet til punkt og prikke.

Selvom tilpassede forsendelseskasser ikke lyder supersexede, har de en kæmpe betydning for både modtageren, økonomi, miljø og tid. Det er prikken over i’et, der gør, at alt forløber smooth.

6. Levering og montage

Når kampagnematerialet er pakket og klart, kan det næste step foregå på flere forskellige måder, alt efter din virksomheds opbygning. Du kan få materialet sendt ud med vores fragtløsning, som vi eksempelvis gør med Bolia, hvor vi står for leverancen til alle deres butikker. Eller du kan få leveringen kørt til dit hovedlager, som vi gør med Bestseller.

Pointen er, at du har forskellige muligheder, alt efter, hvilket setup der passer bedst ind i din virksomhed. Hvis du eksempelvis skal have monteret en større flade med foliedekoration, kan det blive pakket, så montøren kan tage det med direkte i butikken. Det gør processen nem og fleksibel for både dig og montøren.

Netop montøren spiller en stor rolle, når kampagnen skal ud at leve. Hvis du ikke vil klare montagedelen selv, tager vi den hellere end gerne på vores skuldre. Vi har et stort netværk af montører, som sikrer, at du altid kan få effektiv udrulning og efterfølgende servicering af dine kampagner.

pakning af kampagnemateriale

360 graders løsning giver fuld styring og kontrol

Hvis du bestiller dine kampagnedele hos fem forskellige leverandører forskellige steder i verden, risikerer du at få noget ind ad døren, der måske ikke matcher de andre elementer i din kampagne farve- eller udtryksmæssigt. Det kan være en reel bekymring, fordi to forskellige slags materialer hurtigt kan skabe et mismatch i udtrykket. Et mismatch, der i værste fald betyder, at tidsplanen og økonomien skrider.

Da vi selv har føling med alle dele af processen, kan vi samle et element fra hver af kampagnedelene og dobbelttjekke, at alle farver og materialer er et match made in heaven.

Vores store setup gør samtidig, at vi kan rumme alle former for kampagner og tilpasse dem det enkelte brand. For selvom der er tale om forskellige produkter, er processen den samme. Vi kan både samarbejde med et brand som Jack & Jones, der har en kæmpe rækkevidde med 2200 butikker landet over – og samtidig samarbejde med Bolia, der har færre butikker, men en enorm volumen. Vi kan håndtere det hele og skalere op og ned for at matche brandet.

Du tænker måske, at den logistiske proces er en mindre detalje, men for os er processen mere end bare en detalje. En succesfuld logistisk proces kan i sidste ende spare både tid og penge. Er du blevet nysgerrig på, hvordan du kan få dit kampagnesetup til at køre på skinner? Så er vi ikke mere end et klik væk.

Dennis Laustsen

Skal vi køre dine kampagner i mål?

Vi hjælper nogle af verdens førende brands. Vi vil også meget gerne hjælpe dig.

Dennis Laustsen
Sales Manager
+45 61 20 51 37
dela@effection.dk