6 tips (og 1 ekstra) til, hvordan du kan løfte din brandværdi med skilte

Kan et skilt virkelig give værdi til dit brand? Ja. 

Har du overvejet, at din skiltning er en del af den samlede oplevelse, som dine kunder og besøgende har, når de besøger din virksomhed? Skilte spiller en vigtig rolle i at opbygge og styrke kundeoplevelsen – ved at skabe genkendelighed, differentiering og kommunikation. Med de rette skilte kan du derfor påvirke besøgendes oplevelse af din virksomhed og dit brand.

Her er 6 tips (og 1 ekstra), som er værd at overveje, når du skal have skilte til din virksomhed.

Agro Food Park har fået ny wayfinding

1. Definer formålet

Et skilt er ikke bare et skilt. Et tydeligt og velplaceret skilt hjælper dine kunder og besøgende på rette vej. Din facade er ofte det første sted, hvor du har mulighed for at skabe synlighed og opmærksomhed omkring dit brand. Det er derfor ikke helt ligegyldigt, hvordan dine facadeskilte tager sig ud. Det visuelle udtryk af skilte både ude og inde bidrager til opfattelsen af din virksomhed. Og når det kommer til din wayfinding, skal det være så nemt som muligt for dine besøgende at orientere sig om, hvor de kan finde det, de søger – mødelokalet, kontoret eller måske parkeringspladsen.

Skilte har hvert sit formål, som strækker sig langt ud over orientering. Det påvirker det ubevidste, hvilket gør det ekstra vigtigt at tænke over, at skiltenes placering og udformning kan have værdi for dit brand – netop fordi det er afgørende for den samlede oplevelse. Hvis skiltet ikke lever op til sit anviste orienteringsformål, kan det skabe forvirring og måske endda give anledning til irritation. Det er det sidste man ønsker. Lever det derimod op til sit formål, kan det have både praktisk og værdiskabende effekt.

2. Gå efter den røde tråd

Farver, former, materialer. Hvad passer til din brandidentitet og virksomhedens omgivelser?

Blå er ikke bare blå, det er din signatur farve. Derfor er det visuelle udtryk afgørende – og bør tage udgangspunkt i dit brand og bygningens øvrige design. Hvis dit brand har en bestemt farve, bruger bestemte former i sin kommunikation eller tager et grønt standpunkt, så brug det i materialevalget.

Overvej også, hvilke omgivelser, der er omkring kontoret. Ved at tænke dette ind i din skiltning opnår du en rød tråd – som VIL blive bemærket.

. Et skilt, som ikke nødvendigvis spejler sig i dit brand eller på anden måde skiller sig ud fra mængden, kan virke ekstra iøjnefaldende.

3. Skab kontrast

Skilte kan se ud på utallige måder. Et elegant, moderne og professionelt skilt giver en positiv opfattelse af din virksomhed.

Tænk ud ad boksen, men vær tro mod jeres brandidentitet, så dit skilt ikke blot er et navn, men bidrager til synlighed og et stærkt førstehåndsindtryk.

4. Brug dit logo

Veludførte skilte med virksomhedens logo, farver, fonte og visuelle identitet kan hjælpe med at etablere en genkendelig brandidentitet. Det kan du med fordel tænke ind i din skiltning. Når folk ser skiltene, associerer de det med virksomheden og dens identitet. Strategisk placering, størrelse og betragtningsafstand har alt sammen indflydelse på om din virksomhed bliver set! Fra det lille logo i elevatoren, synlighed på facaden eller sågar som en del af kontorudsmykningen kan du styrke din branding med den rette udformning.

5. Brands skal skabe effekt

…ellers er de ligegyldige – det samme gælder for din skiltning. Du kan lave de mest iøjnefaldende skilte, men er skilte ikke placeret, så besøgende kan se dem, har de ingen effekt. Skiltningen skal møde dine gæster i øjenhøjde og placeres, så de ledes i den rigtige retning. 

Et facadeskilt skal lede dine besøgende i retning af dit domicil – også når de kommer kørende forbi. Derfor skal dit facadeskilt skille sig ud fra mængden. Og det skal være klart og tydeligt, også på lang afstand.

Det virker umiddelbart ligetil, men skiltets formål er afgørende. Nogle skilte skal sidde højt, mens andre skal sidde lavt. Tænk derfor altid over formålet. Sæt dig i de besøgendes sted – har du en positiv oplevelse af skiltenes placering?

Et lille ekstra tip, værsgo: Lad være med at sætte skilte direkte på døren. Døre har en tendens til at stå åbne, fordi vi gerne vil vise, at alle er velkomne til at kigge ind. Sæt i stedet skiltet ved siden af døren – i den side, hvor håndtaget sidder… og i øjenhøjde. Så skal besøgende nok få øje på det.

6. Har du brug for fleksibilitet?

Skifter du dine budskaber eller skilte med jævne mellemrum? Så overvej en skilteløsning, hvor du kan skifte budskaberne ud, uden at bruge unødig meget tid.

Skal du bruge infoskilte til at vise, hvem der sidder i hvilket kontor, kan det være en fordel at have skilte, der nemt kan skiftes – i tilfælde af, at der omrokeres på kontoret. Det kan også være, at du har skiftende budskaber i din reception. Her kan det være en fordel at bruge digitale skærme, hvor budskaber hurtigt og nemt kan udskiftes.

 

har du brug for fleksibilitet

… men skilte alene er ikke nok til at skabe brandværdi

Dine skilte bidrager til at understøtte den øvrige brandstrategi, og ved at tænke over ovenstående er et skilt ikke bare et skilt, men det vil også bidrage positivt til kundernes opfattelse af din virksomhed og dit brand.

Håber, at du har fået nogle gode tanker om skilte og deres værdi? Og husk, man får sjældent at vide, hvis de ikke virker efter hensigten. Derfor er det altid en god idé at tjekke, om ens skilte lever op til og understøtter den øvrige brandstrategi.

Peter Svane Rasmussen

Skal din skiltning skabe brandværdi?

Kontakt os i dag, hvis du ønsker hjælp til at øge totaloplevelsen.

Peter Svane Rasmussen
Key Account Manager
+45 40 20 75 45
psr@effection.dk