Case / Fitness X

Skarp skiltning sikrer tydelig brandidentitet i alle FitnessX centre

Et stort rum, massevis af træningsudstyr og høj musik – og vupti, så står du med et succesfuldt træningscenter, ikke?? Njaa, ikke helt. Ligesom ved alle andre brands er genkendelighed, synlighed og den helt rette stemning stærke redskaber til at skabe en succesfuld fitnesskæde – for uden den rette stemning, hverken kommer eller bliver fitnessmedlemmerne.

Netop synlighed og god stemning var målet for FitnessX, der var på jagt efter en samarbejdspartner, der kunne stå for alt fra rådgivning og visualisering til produktion og montering af nye, visuelle virkemidler på alle deres lokationer.

facadebogstaver fitnessx
Case fitness X facadeskilte der skaber synlighed

Opgave

Et lækkert udtryk kræver, at posen rystes

FitnessX ønskede at skabe en unik træningsoplevelse i deres centre. Her spillede valg af farver, materialer, udstyr og skiltning en stor rolle. Det skulle være nytænkende, lækkert og funktionelt for medlemmerne.

»Vi er meget optagede af, at logoer, wayfinding mm. er tilpasset det enkelte center med respekt for de fysiske rammer og centerets historie. På samme tid ønsker vi at skabe genkendelighed på tværs af centrene, så du uanset hvilket center du står i, ikke er i tvivl om, at det er et FitnessX center. Her er det vigtigt, at vores samarbejdspartner forstår os som virksomhed« – og ind kom vi.

Vi skulle derfor lægge hovederne i blød for at komme op med ideer til løsninger og materialer, som var top-notch og som kunne signalere det helt rigtige.

Vi har været i trygge hænder hos Effection. Hele processen fra opmåling til levering og montering er gået som smurt. Vi har fået en super flot facade, som matcher det vi gerne vil signalere til vores kundegruppe. Opgaven blev udført med kvalitet og professionalisme.
fitnessX logo
Rikke Kannegaard
Markedsdirektør

Løsning

Mere end bare et X – tydelig brandidentitet og signal

FitnessX ville gerne signalere, at bare fordi du kan træne 2 personer for 300 kr. – det billigste du kan finde på markedet – så får du stadig et lækkert træningscenter. Kort sagt: det samme høje niveau som i andre centre, men til en lavere pris. Derfor var målet at opnå et lækkert, enkelt og eksklusivt look i deres centre.

Det stilrene look, der afspejler brandidentiteten, ses tydeligt – lige fra det komplette facadeoplæg med et mix af forskellige materialer til logoet i tydeligt udskårne bogstaver. Går du ind og træner, er du ikke i tvivl om, at du er trådt ind ad døren hos FitnessX. Her er der blevet leget med den indvendige skiltning med alt fra skarpe folietekster på dørene til udskårne bogstaver på væggene.

Gennemført wayfinding og overskuelige oversigttavler gør det nemt for kunderne at finde vej i centrene – selv med mange etager og holdsale. Nu spiller både udstyr, skiltning, design og farver sammen og skaber rene linjer på tværs.

For at fuldende brandfortællingen har det store, gule ’X’ fået en plads flere steder i centrene mixet med en lækker farvepalette i det gennemgående design. ’X’et’ kommer i mange forskellige versioner afhængig af lokation – både udskåret og malet direkte på væggen i den velkendte, gule farve. En måde for FitnessX at skille sig ud af mængden af centre, der hurtigt kan ligne hinanden, fordi de alle består af lokaler med en masse træningsudstyr.

CPH Dans skilt

Resultat

Synlighed og tydelig genkendelse på alle lokationer

Netop den gule farve er et vigtigt led i FitnessX’s brandidentitet. Det kan være en tricky farve, men brugt på den helt rigtige måde, er resultatet en skarp stopeffekt-gul, der er blevet brugt i flere af de visuelle elementer.

I hvert eneste center er der tænkt over stopværdien af den gule farve som hovedelement i brandidentiteten. Hvis et af lokationerne eksempelvis er en hvid bygning, forsvinder den gule farve på facaden, og hvis logoet ikke er synligt, ryger brandidentiteten. Derfor fik vi her den største stopeffekt ved at lave et helt sort logo. Således er hvert center blevet customized i forhold til bygningen, området, rummene etc., så brandværdien er kommet bedst muligt frem i lyset.

Nu føler FitnessX’s medlemmer sig godt tilpas i centrene og er ikke i tvivl om, hvor de er, når de træder foden indenfor. Det stilrene look er fundet og er nu med til at signalere FitnessX’s brandidentitet i alt fra materialer til farver – både ude og inde. Den tydelige sammenhæng er ikke til at tage fejl af.

omklaedning fitnessx
Lars Hansen

Lad os styrke dit brand

Vi løfter dagligt spændende opgaver for store brand, og vil også gerne være med på din rejse.

Lars Hansen
Key Account Manager
+45 28 43 60 45
ljh@effection.dk

Andre cases

Ensartet visuel identitet øger medarbejderstolthed ved BWT i Greve
Stærk visuel identitet fortæller stærk historie

En stærk og konsistent visuel identitet er mere end et redskab til genkendelighed – det er en drivkraft for brandværdi. Hos BWT har det ført til en omfattende fornyelse af deres lager i Greve. Resultatet er et lager, der stolt fremstår som et levende udtryk for BWTs brand, hvilket afspejles i medarbejdernes stigende stolthed og tilknytning til brandet.