Rød indretnings-tråd i Pihls nye hovedkontor
Med udgangspunkt konkrete ønsker fra Pihl, blev vi bedt om at levere forskellige visuelle elementer til det nye hovedkontor, der understøtter det overordnet design.
Det traditionelle folkekøkken er et samlingssted, hvor man kan købe et nærende måltid mad til en fornuftig pris, og nyde det i fællesskab med andre. Netop det sociale fællesskab om et måltid, har vist sig at være en høj prioritet for de fleste danskere – særligt de unge. Det viser en undersøgelse af Madkulturen fra 2021. Derfor er tanken bag det traditionelle folkekøkkens fællesspisning og samvær begyndt at spire igen.
Det seneste år har vi hjulpet Compass Group med at udvikle designkonceptet til deres nye campusrestaurant på Københavns Universitet, Amager: ”Folkekøkken” – hvor nye relationer vokser frem over et godt måltid mad. I folkekøkkenets ånd, er campusrestauranten et initiativ, der skal være med til at bekæmpe ensomheden blandt de studerende. Derfor går overskuddet fra Folkekøkken ligeledes til events, der understøtter flere sociale initiativer for de studerende.
Det var stikordene, da Compass Group, i maj 2022, var på udkig efter den samarbejdspartner, som skulle lave de kreative penselstrøg til campusrestauranten; Folkekøkken.
Som studerende er det ikke kun vigtigt med et godt måltid mad, der giver energi til hjernen. Det er mindst lige så vigtigt at skabe et fællesskab med medstuderende på tværs af uddannelser. Derfor ønskede Compass Group at danne rammen for socialt samvær. Et sted, hvor de studerende kan samles, og som fortæller historien bag de gode råvarer.
Folkekøkken skulle på én gang favne de sydlige himmelstrøg og den nordlige hygge, det traditionelle og det moderne. Samtidig skulle farver, materiale og den iøjnefaldende indretning skabe en uformel stemning, der giver anledning til samtale med restaurantens gæster.
En brandidentitet skal fortælle historien om dit brand, så den er klar og tydelig for kunden. Derfor skulle arbejdstitlen ”Folkekøkken” i første omgang visualiseres på tegnebrættet. Vores kreative afdeling har leveret et designkoncept, hvor logo, farver, materialer, illustrationer, grafik og interiør giver de besøgende i Folkekøkken en følelse af fællesskab, som samtidig bringer dem helt tæt råvarernes rejse fra jord til bord.
Alt er designet med fokus på at skabe indbydende omgivelser, der på bedste vis fremhæver både de gode råvarer, måltidet og ikke mindst fællesskabsfølelsen. I synliggørelsen af råvarernes rejse fra jord til bord, spiller naturen en stor rolle i designkonceptet. Som et af de lidt skæve og anderledes indslag i historiefortællingen om Folkekøkken, er der, i vinduespartiet, et gammelt, naturskønt maleri, der har fået et ekstra twist
– vores tegnestue har malet oven på det oprindelige motiv, som nu bærer præg af mørke og forurening. Maleriet er et opråb om, at vi sammen kan gøre en forskel for miljøet. Materialevalgene, på tværs af hele indretningen, er nøje udvalgt, så de skaber en stemning af liv og imødekommenhed. Eksempelvis bliver traditionelle, hvide vægklinker brudt op af klinker i varme nuancer, hvor den håndtegnede rødbede fra Folkekøkkens logo går igen.
Med lokalets faste rammer og fællesskabet for øje har de krøllede hjerner i vores kreative afdeling fortalt historien om Folkekøkken ned til den mindste detalje, mens vores dygtige praktikere sikrede, at de kreative penselstrøg kunne fungere i virkeligheden.
I starten af februar 2023 slog Compass Group dørene op til Folkekøkken og bød de studerende på Københavns Universitet, Amager indenfor. De mange kreative elementer i campusrestauranten visualiserer historien om Folkekøkken. Clipboards med opskrifter og arrangementer skaber interaktion mellem brugerne af Folkekøkken, og bidrager til følelsen af samvær. Rødbedefarven, som går igen på paneler og i de helt små detaljer på vægklinker og duge, bringer Folkekøkken tæt på råvarerne – sammen med tekstilbillederne på væggene, som indeholder en håndtegnet oversigt over diverse grøntsager og krydderurter. På bagvæggen findes Folkekøkkens logo, der blandt andet indeholder en rødbede, hvori jordkloden kan anes. Netop jordkloden lyser op i logoet og skaber blikfang og sætter fokus på fællesskabet.
»Eleverne hos Københavns Universitet, Amager, har taget rigtig godt imod Folkekøkken. Særligt de udviklingsstuderende på campus, er rigtig glade for at have et hyggeligt sted, hvor de kan stifte nye bekendtskaber. Derudover kan de få et godt måltid mad til studievenlige priser,« udtaler Ea Lie-Olsen, Head of Commercial Development & Marketing hos Compass Group.
Peter Svane Rasmussen
Key Account Manager
+45 40 20 75 45
psr@effection.dk
Med udgangspunkt konkrete ønsker fra Pihl, blev vi bedt om at levere forskellige visuelle elementer til det nye hovedkontor, der understøtter det overordnet design.
Den gamle legeplads skulle udskiftes med en ny, for at matche de splinternye rammer – et rum med plads til leg og oplevelser, der harmonerede med det omkringliggende dyb.
Når en stor udstilling skal stables på benene, er det vigtigt, at alle dine visuelle elementer er gennemtænke og gennemførte. De er nemlig med til at bære hele oplevelsen.
Tjek din indbakke med det vuns
Vi glæder os til at sende dig noget relevant indhold, som er skræddersyet til dig og din branche!
Det kan vi først, når du har valgt, hvilket indhold du har lyst til at modtage fra os. Vi har gjort det nemt, ved at sende dig en mail i din indbakke, så du kan vælge, hvad du gerne vil læse mere om.
Tak fordi du vil følge med. Vi ses i indbakken.