Case / F.C. København Fanshop

Ombygning og udvidelse af FCK Fanshop med kundeoplevelsen i højsædet

Når Danmarks (muligvis) mest engagerede fans skal klæde sig på i spillertrøjer, halstørklæder, lækkert fritidstøj eller købe merchandise af den ene eller den anden slags, så foregår det i F.C. København Fanshop. Og netop den helt specielle fankultur, som kendetegner FCK’s fans, måtte den nye butik gerne afspejle og rumme..

ombygning af fanshop
Butiksindretning af F.C.K Fanshop

Opgave

Rammerne bliver kridtet op

I efteråret 2021 blev der så småt taget hul på planen om en udvidelse af F.C. København Fanshop. Butikken har indtil da gennemgået løbende facelifts og opdateringer, men med stor kundetilgang var der brug for en tredobling af butikkens størrelse og derfor også en gennemgribende renovering.

Øverst på ønskelisten var en lys og indbydende butik, der selv på store kampdage kunne rumme strømmen af kunder. Kundeoplevelsen skulle i højsædet og kunderejsen gennemtænkes, så folk kom godt rundt i butikken og så det hele.

Til slut skulle der også gøres plads til såkaldte Brand Partnerskaber. Særlige områder, hvor brands som Les Deux, Copenhagen Distillery, med specialbrandet tøj til og med FCK, skulle kunne udstille deres varer med særligt fokus. Disse områder skulle fungere både som stort område, mellem og lille. Og for sidstnævnte gerne både som væg- og gulvudgave.

 

Vi havde en ret klar idé om, hvad vi gerne ville opnå med en total-renovering af vores fysiske kvadratmeter, men vi havde brug for den rette ekspertise for, hvordan vi kom derhen. Effection trådte til har leveret på samtlige parametre, for at lykkes, på hvad der må betegnes som en kort og skarp deadline.
FCK
Martin Nøhr​
Merchandise and Retail Operations Manager

Løsning

Specialdesignet butiksløsning

Med ønsket om at være »sin egen« og have et udtryk, som ikke »bare« var en hvilken som helst merchandisebutik, kastede vi os over et skræddersyet designoplæg, der gentænkte og gennemtænkte alle kroge og detaljer i butikken. 

Alle elementer kom i spil og der blev tegne og beregnet på en løsning, der var moderne og rå, samtidig med, at de blå og hvide farver kunne komme i fokus. Centralt i butikken troner FCK løven og en nyfortolkning af logoet lyser op på den hvide væg med et genkendeligt blåt lys. I den tidligere butik var der en indgang til »FCK Experience« i den bageste del af butikken. Et lille museum med forskellige klenodier, trøjer gennem tiden og meget andet. 

De oplevelser, man derinde kunne få, skulle ud at leve og blev derfor placeret rundt om i butikken, så alt blev meget mere sammenhængende. Adidas, der er tøjsponsor for FCK, har fået tildelt en central plads og inventaret blev tilpasset det nye område. Det samme gjorde sig gældende for alle andre brand-områder.

Alt interiør er nøje gennemtænkt og der er udvalgt et mix af materialer, som passede til butikkens mål om luft, flow og udtryk. Hele konceptet blev designet, produceret og monteret med samme præcision som når FCK spiller på sit højeste.

Jeg er enormt stolt over resultatet og det faktum, at vi er lykkes med at skabe en destination for F.C. København, som fans, såvel som turister og ”normale” kunder har taget virkelig godt imod. Vi står med en butik, der på hverdage historiefortæller og begejstrer, samtidig med at vi kan være i øjenhøjde med vores fans. På kampdage forvandler de samme kvadratmeter sig til en velsmurt maskine, der skal eksekvere tusindvis af transaktioner på få timer. ​
FCK
Martin Nøhr​
Merchandise and Retail Operations Manager

Resultat

En butik, der sidder lige i kassen

Så snart du nærmer dig butikken bliver du mødt af de genkendelige blå og hvide farver, og du bliver ramt af FCK’s fan-følelsen. På facaden byder både fans og spillere velkommen til.

Med det samme du træder ind i butikken, kan du se og mærke, at her lever FCK. Interiøret er holdt nogenlunde neutralt, så spillertrøjer, merchandise og brand samarbejder, kommer i fokus samtidig med, at butikken fremstår ren, overskuelig og moderne.

Der hersker ingen tvivl om, at slutresultatet er hamrende flot. Det specialdesignede butikskoncept omfavner nu et kontrastfyldt univers, hvor råt, sort metalinventar spiller sammen med varme og indbydende træelementer og de rene, hvide flader på vægge, gulv og loft. Det samlede rum er luftigt, rummeligt og giver plads til, at produkter og brands kommer i fokus. Der er blevet taget rigtig godt imod det nye butikskoncept af såvel F.C. København selv som af både kunder og fans.

instore F.C.K højtaler
Jeg er helt overbevist om, at dette ikke havde været muligt, hvis ikke det havde været for de meget kompetente mennesker hos Effection, der kørte dette projekt i mål fra start til slut.​
FCK
Martin Nøhr​
Merchandise and Retail Operations Manager
Peter Krejlund

Skal vi også hjælpe dig?

Kontakt os i dag, så finder vi den perfekte løsning for dig og dit brand.

Peter Krejlund
Head of Commercial Partnerships
+45 20 19 45 50
krejlund@effection.dk

Andre cases

Udtryksfuld udsmykning til Pandora

I Pandoras nye domicil på Havneholmen i København er der kræset for detaljerne, og virksomhedens værdier og håndværk skinner tydeligt igennem overalt i huset.

bang og olufsen butik med vinduesudstilling
Butikskampagne hos B&O øger besøg i butikken med hele 49 %

Hvordan sikrer du, som en butik i mængden, at forbipasserende stopper op og går ind i netop din butik? En gennemført vinduesudstilling er en god start – men det bliver endnu bedre, hvis du som Bang & Olufsen kan få publikum til at interagere med dit brand.