Case / Yves Saint Laurent Beauty

Pop up-stande øgede omsætningen med op til 353 % for YSL Beauty

Forbrugerne bombarderes med budskaber – både digitalt og analogt – derfor er brandgenkendelighed afgørende for, at kunderne vælger dine produkter frem for konkurrenternes. Hvordan sikrer du, at dine produkter bliver set, husket og foretrukket af målgruppen?

For Yves Saint Laurent Beauty var svaret to gennemførte pop up-stande, der inviterede kunderne til at opleve brandets makeup i en eksklusiv og engagerende kontekst.

Opgave

Makeup-produkter, der popper op på kundernes lystavle

For Yves Saint Laurent Beauty var målet klart: De ønskede ikke blot at styrke brandets genkendelighed og vise deres ekspertise indenfor makeup, men også at engagere forbrugerne ved at skabe en oplevelse, hvor forbrugerne virkelig kunne mærke Yves Saint Laurents unge, edgy og luksuriøse ånd.

I tæt samarbejde med teamet hos Yves Saint Laurent Beauty skulle vi bringe konceptet: »Beauty Light Club« til live gennem to unikke og iøjnefaldende pop up-stande, som skulle fange forbipasserendes opmærksomhed, og invitere dem til at interagere med og oplevelse brandet.

Når eksklusivitet og miljøbevidsthed skal gå hånd i hånd

Selvom Yves Saint Laurent Beauty ville skabe to effektfulde pop up-stande, hvor den eksklusive klub-oplevelse blev bragt til live, ønskede de ikke at gå på kompromis med miljøet. 

Derfor blev de to pop up-stande designet med genanvendelighed for øje. Den ene stand skulle genbruges i København, Stockholm og to gange i Göteborg, mens delelementer fra begge stande skulle kunne tilpasses andre kampagner og genbruges til events i fremtiden. 

Yves Saint Laurent forsøger altid at vælge materialer, som tager hensyn til miljøet. Denne gang var ingen undtagelse. Derfor blev standene blandt andet konstrueret i letvægtspladen Smart-X® og Green Cast® regenereret akryl, som er en del af vores Green Choice-koncept, der tilbyder mere miljøvenlige alternativer.

For et brand som Yves Saint Laurent er det en stor fordel at have en samarbejdspartner som Effection, der tilbyder en 360 graders service. Det sikrer, at vores guidelines ikke kun overholdes i den kreative proces, men også i produktionen, montagen og alt derimellem.
Yves_Saint_Laurent_Logo
Tobias Hedberg
Retail Brand Manager

Løsning

Pop up-stande, som løfter brandoplevelsen

Med konceptet »Beauty Light Club«, inspireret af 70’ernes og 80’ernes klubkultur, inviterede Yves Saint Laurent Beauty forbrugerne ind i en inspirerende oplevelse, hvor skønhed møder underholdning. Standene skulle bringe disse oplevelser til live og give kunderne mulighed for at få lagt en flot Yves Saint Laurent makeup. 

For at skabe en autentisk følelse på standene udviklede vi en konstruktion med 400 LED-lyspærer, som lyste gennem en sortfolieret akrylplade. De dynamiske lys, der kunne skifte farve og bevæge sig, skabte en levende stemning og sammen med det store, hvide Yves Saint Laurent-logo tiltrak de nysgerrige kunder til standene.

Den ene pop up-stand blev konstrueret med en digital skærm, der viste dynamiske og iøjnefaldende billeder, som tiltrak forbipasserendes blikke og fik dem til at stoppe op ved standen. Skærmen illustrerede makeup-produkternes tekstur, anvendelse og resultat, og tilføjede derfor en dimension til standen, som stilstående billeder ikke kunne tilbyde. 

Men oplevelserne stoppede ikke her. I Stockholm blev standen udvidet med en selfie-station, der gav kunderne mulighed for at tage billeder af den makeup, de fik lagt på standen, og få billederne printet eller tilsendt til deres telefon. Dette tiltrak endnu flere besøgende, og på blot fire dage blev der taget 2.100 billeder. Selfie-stationen gav kunderne et fysisk minde om deres oplevelse med Yves Saint Laurent Beauty og styrkede dermed deres forbindelse til brandet.

Yves Saint Laurent pop up-shop sætter fokus på salget af makeup

Resultat

To pop up-stande med klar effekt

De to unikke pop up-stande har haft en markant effekt på alle lokationer. I Göteborg oplevede Yves Saint Laurent Beauty en ti-dobling i antallet af makeupsessioner sammenlignet med samme uge sidste år, mens antallet af sessioner i Stockholm og København var henholdsvis fire og tre gange så stort som året før. 

Det har ikke kun været med til at styrke brandets genkendelighed, men også salget på de tre lokationer. I Göteborg oplevede Yves Saint Laurent Beauty en stigning i salget på hele 353% i forhold til samme uge sidste år, mens salget i Stockholm steg med 243% og i København med 148% i forhold til samme uge sidste år. 

Alt i alt to succesfulde pop-up stande, bestående af delelementer der kan genanvendes i fremtiden og skabe endnu mere effekt for Yves Saint Laurent Beauty.

Yves Saint Laurent selfiebox på pop up-stand tiltrækker kunder
Søren Jelsted

Skal dine produkter poppe up på kundernes lystavle?

Lad os hjælpe dig. Sammen finder vi den bedste løsning til dig og dit brand.

Søren Jelsted
Creative Developer (udstilling)
+45 53 72 78 20
sj@effection.dk

Andre cases

Ensartet visuel identitet øger medarbejderstolthed ved BWT i Greve
Stærk visuel identitet fortæller stærk historie

En stærk og konsistent visuel identitet er mere end et redskab til genkendelighed – det er en drivkraft for brandværdi. Hos BWT har det ført til en omfattende fornyelse af deres lager i Greve. Resultatet er et lager, der stolt fremstår som et levende udtryk for BWTs brand, hvilket afspejles i medarbejdernes stigende stolthed og tilknytning til brandet.

Wayfinding på Nordøstamagers Skole
Kreativ wayfinding skaber dynamisk læringsrum

I den moderne folkeskole har wayfinding udviklet sig til mere end blot praktisk guidance gennem korridorerne; det er nu en mulighed for at udvide læringsrummet. Nordøstamager Skole (NØAS) har taget denne tilgang til sig og skabt et læringsmiljø, hvor elever ikke kun lærer i bygningen, men også af bygningen.