Sådan kommer du udenom den digitale støj, og bliver synlig hos kunderne

Du kender det helt sikkert – du tænder for mobilen, computeren eller din tablet, og pludselig bliver du bombarderet fra højre og venstre med reklamer, budskaber, indsamlinger, informationer og meget mere. Faktisk anslås det, at den almene borger får information, der svarer til 174 aviser og alt mellem 6-10.000 (!!!) reklamer smidt i hovedet HVER DAG.

Samtidig ses der en tendens i det online univers til, at forbrugerne gør alt i deres magt for at undgå reklamer. Om det hedder YouTube eller TV, så er vi hurtige til at zappe videre. Herfra kommer også efterspørgslen på streaming-tjenester – helt uden reklamer. Og kan man bebrejde os?

Det gør det dog ikke nemmere for virksomheder at brænde igennem, og få deres budskaber og deres produkter eller services ud til kunderne.

Så hvordan kommer man som virksomhed udenom den »digital støj«?, og bliver synlig hos kunderne? Det kan du blive en smule klogere på, ved at læse med her..

pop up butik magasin swedboard

Fysiske reklamer over digitale reklamer

To undersøgelser, fortaget af henholdsvis Bonnier og PostNord, viser, at der er stor forskel på, hvordan reklamer påvirker os, afhængigt af, om de vises digitalt eller fysisk. Ved hjælp af neurovidenskablige metoder, hvor der bliver målt på vores underbevidsthed via eye tracking og hjerneskanninger, er der blevet undersøgt, hvad der sker på det ubevidste plan, når man bliver eksponeret for digitale og fysiske reklamer. Disse undersøgelser har altså ikke været baseret på, hvad folk tror de reagerer på, men derimod, hvordan kroppen rent faktisk automatisk og ubevidst reagerer.

Resultatet er måske heller ikke, hvad man ville forvente i en digital verden som vores – her trumfer fysiske reklamer nemlig over digitale reklamer.

Væk følelser med fysiske reklamer

Undersøgelsen viser, at forbrugerne oftere ser trykte reklamer i magasiner end digitale reklamer. Samtidig bruger forbrugerne også længere tid på fysiske reklamer. Undersøgelserne påviste, at forbrugerne i høj grad lægger mere mærke til de relevante produktinformationer i fysiske reklamer fremfor i de digitale. Et andet interessant resultat er, at fysiske reklamer skaber et større følelsesmæssigt engagement end digitale reklamer.

Det er vigtigt at nævne, at resultatet også gælder den yngre generation, som er opvokset i den digitale verden. Så hvad kan man bruge denne viden til? Det er jo ingen hemmelighed, at når forbrugeren tiltrækkes af et reklamebudskab, øges sandsynligheden for, at de reagerer på det de ser og køber produktet. Så i stedet for at drukne i informations- og reklame overload på nettet, kan det være en strategisk god beslutning ikke at afskrive fysiske reklamer fuldstændigt.

Skab værdi med fysiske kampagne set-ups

Selvom det kan virke gammeldags at fokusere på fysiske reklamer, så viser ovenstående undersøgelser, at du sagtens kan skabe værdi med fysiske kampagne set-ups, og at disse stadig giver rigtig god mening i den digitale verden.

»Men jeg sælger jo ikke varer i et fysisk katalog?« Nej, men fysiske reklamer er så meget mere end det.

… alt sammen noget, der indgår under kategorien ”fysiske reklamer”. Alle disse former for fysiske reklamer kan være netop det, som gør, at du skiller dig ud fra mængden.

En af de ting, der er særligt fedt ved at bruge fysiske reklamer frem for digitale er, at mulighederne nærmest er uendelige, og at det kun er kreativiteten, der sætter grænser. Vil du brænde igennem hos kunderne, kan du tænke over udtryk, farver, materiale, størrelse og grafik. Du har mulighed for at lave alt fra kreative 3D løsninger til strømlinet POS-materiale.

Informér, engagér og inspirér

Kundeoplevelsen er vigtigere end nogensinde før, og med digitale skilte kan du tage den op til det næste level. Skiltene kan være med til at give dine kunder mere værdi, fordi du kan komme ud med dine budskaber på en mere levende måde. Tag for eksempel Imerco, der ved åbningen af deres flagshipstore i Lyngby anvendte skærme i vinduet til at vise, hvordan deres skåle er blevet fremstillet i Portugal og fordele som eksempelvis det usædvanligt holdbare materiale. En levende video som denne kan informere, engagere og inspirere de besøgende i butikken, hvilket i sidste ende kan betyde, at du når dit definitive mål – at sælge flere skåle.

Imerco havde samtidig skabt en målrettet og fleksibel kommunikation ved både at have de informative skærme i butikken og store skærme i vinduet, der vendte ud mod gaden. Det er altså ikke kun inde i butikken, at du kan lokke dine kunder med wow-effekten. Også ude på gaden kan digitale skilte være en vaskeægte kundefanger.

Du kan altså både fange de forbipasserende i og efter åbningstiden – og dermed skabe en ekstra dimension af salgstid. Ikke dårligt, vel?

Mere end 100 års erfaring med at realisere visuelle budskaber

Hos Effection har vi sammenlagt mere end 100 års erfaring med at realisere visuelle budskaber.

Vi er specialister i fysisk visuel kommunikation både på trykte medier og digitale skærme. Du læste rigtigt »digitale skærme«, vi er på ingen måde digitale forskrækket, tværtimod. Ved også at anvende digitale skærme, kan du på udvalgte steder sikre relevant og målgruppestyret indhold, som kan være med til at understøtte og øge effekten af dine budskaber samt understøtte opfattelse af dit brand. Vi sætter en ære i at udvikle alle former for løsninger – om det er flotte dekorative og interagerede løsninger eller mindre tryksager.

Morten Larsen

Skal vi hjælpe dig med at bryde gennem den digitale støj?

Lad os tage en snak om. hvordan vi får dit brand og budskab ud og leve, så det rammer plet hos kunden.

Morten Larsen
Head of Development (udstilling)
+45 40 44 62 84
mol@effection.dk