Giv en bedre kundeoplevelse med det rette budskab og indretning

Forestil dig, at du træder ind i en butik, hvor du med det samme føler dig mødt og omfavnet. Stemningen er behagelig, og du befinder dig midt i et åndehul, hvor en travl hverdag hurtigt kan gå i glemmebogen. En oplevelse.

 

Hvis kunder bliver mødt i deres behov, og desuden kan identificere sig med det du sælger, er der stor chance for, at købelysten sniger sig ind på dem. Skaber du et samlet koncept, hvor produkter og omgivelser stemmer overens med kundernes forventninger til dit brand, øger du både chancen for salg og for at blive husket. Du kan måske fornemme, hvor vi vil hen?

Kundeoplevelsen er drønvigtig at have som overligger, når du indretter og designer din butik. Heldigvis er der et ocean af muligheder for at forbedre kunde- og butiksoplevelsen.
Det kan være gennem relevant kommunikation, visuelle dekorationer, iøjnefaldende vinduer, interagerende shop-i-shop løsninger og spændende butikskampagner og selvfølgelig personlig og nærværende service, du ikke får på nettet. Men alt dette fungerer kun, hvis du sikrer at dit koncept og strategi er omdrejningspunktet.

Lad strategien være rettesnor for dit butikskoncept

Konceptudvikling har hovedrollen i din butiksindretning. Det giver ikke mening at indrette uden et klart koncept. Jo stærkere dit koncept er, des stærkere bliver det samlede resultat også.

Limen, der skal binde dit koncept og butiksindretning sammen, er din forretningsstrategi. Det er alfa og omega, at konceptet er skabt ud fra dit brands DNA og dine målgruppers præferencer.

  1. Start med at tage udgangspunkt i dit brands DNA. Hvad kendetegner jer?
  2. Sæt din viden om brandets DNA sammen med viden om dine kunder og forbrugsmønstre.
  3. Sørg for at have en god indsigt i din strategi og plan. Hvad vil du være for dine kunder? Hvad skal de fortælle til alle, de kender?
  4. Forstå dine kunder. Hvad er vigtigt for dem? Er det design eller det funktionelle? Har de brug for at teste og prøve varen? eller måske blive inspireret?

På den måde kan du skabe et koncept, der øger kundeoplevelsen.

Butiksindretning med oplevelse og komfort

Når du har styr på strategien, som er motoren i dit butikskoncept, skal du overveje, hvad der rør sig i markedet. Følger I branchen og dens tendenser? Og »convenience for kunden i butikken« er på alles læber i skrivende stund, så hvordan gør I det let at handle med jer?

Et eksempel kan være tankstationerne. De tager deres butikker i brug på en helt ny måde, der dækker kundernes behov. Flere og flere har etableret behagelige caféområder og mulighed for at sidde ned og få et lækkert og nemt måltid.

Det samme ser vi også i stigende grad i retail. hvor blandt andet sofa- eller venteområde, opfordre kunderne til at blive hængende lidt længere.

Mange butikker er allerede i gang med at forme universer, der giver en oplevelse og et behageligt miljø for kunderne. Lige fra sportsforretninger med løbebaner på gulvet til legetøjsbutikker, hvor forældrene kan parkeres og få en kop kaffe, alt imens børnene boltre sig i butikkens utallige legeområder.

Målet er, at kunderne ikke kun kommer for at købe noget – men også for at få en oplevelse, så de kommer igen.

Husk de praktiske elementer i din butiksindretning

Det er vigtigt, at du som en del af dit koncept også medtænker den fysiske indretning af butikken. Elementer som materialevalg, møbler, butiksinventar og samspil herimellem spiller en stor rolle i forhold til dine kunders oplevelse i butikken. Overvej for eksempel:

  • at placere højt butiksinventar langs væggene og lavt inventar i midten af rummet
  • at fremhæve kampagneområder på nye måder – med eksempelvis løbebaner og sofaområder
  • at placere produkter tæt på hinanden, så det er nemt for kunden at handle


Ikke mange tænker over det, men lys er stemnings-dirigent i helhedsoplevelsen. Du oplever det især, hvis lyset er forkert, f.eks. hvis der er koldt lys og højt til loftet. Men hvorfor ikke bruge lyset aktivt til at sælge flere varer? Det har kæmpe betydning for dit salg, hvordan du belyser varer og materialer i butikken. Sørg derfor for, at vægge, gulve og lys spiller sammen.

Et nutidigt butikskoncept, der løfter brandet og tiltrækker kunderne

Det er hvad OK Plus ønskede at skabe med deres nye butikskoncept. Vi er i samarbejde med OK Plus i gang med at give butikkerne et gennemgående løft, skaleret til den enkelte butik. Det nye koncept skaber samhørighed mellem de forskellige elementer, kundeoplevelsen og æstetik. Se videoen ovenfor, om hvad der har været vigtigt for OK Plus.

OK Plus har skabt et nutidigt butikskoncept, der understøtter forretningen. De er ikke kun leveringsdygtig på benzin, men er også et hyggeligt pitstop med flere købsmuligheder, skønne siddepladser og displays med kaffen i centrum.

Der har været stor fokus på at finde de helt rette materialer, som harmonerer og skaber en nutidig og indbydende butik. Her faldt valget på træ, da det er med til at skabe den rette stemning. Elementer som topfriser, facadeportal og gulve smelter sammen i et moderne design.

Skab lighedstegn mellem koncept og butiksindretning

Vores råd til dig, er at have kundeoplevelsen som omdrejningspunkt. Kundeoplevelsen kommer i forlængelse af din strategi og koncept, men du skal også have styr på det praktiske, og hvad der fungerer »in real life«. I vores guide “Sæt skub i din fysiske butik” bliver du blive klogere på, hvordan du skaber en god kundeoplevelse og bringer kunderne ind i din butik ud
Dorte Yde Bertelsen

Skal vi forbedre kundeoplevelsen hos dig?

Konceptudvikling og design, indretning, dekoration, kampagner og montage. Hør nærmere om vores fulde palet allerede i dag.

Dorte Yde Bertelsen
Sales Manager West
+45 28 43 60 31
dyb@effection.dk