Bliv klogere på facadeskilte
Materialevalg, udtryk og budskaber. Download vores ”Guide til en gennemført facadeskiltning” og få syv essentielle råd at følge for at få succes med budskaber og udtryk på facader.
Har du overvejet, hvilket førstehåndsindtryk du ønsker at efterlade dine kunder med?
Din facade er ofte det første sted, hvor du har mulighed for at skabe opmærksomhed omkring dit brand. Det er derfor ikke helt ligegyldigt, hvordan dine facadeskilte tager sig ud. Det visuelle udtryk er med til at definere og understøtte brandets værdi.
Med andre ord, effektiv facadeskiltning kan, blandt andet, gøre din virksomhed synlig i bybilledet og samtidig styrke genkendelsesværdien for dit brand.
Et stærkt og gennemtænkt design kan være nøglen til, at din virksomhed huskes. En stærk og gennemført facade afspejler også professionalisme.
I dette skriv kan du blive klogere på, hvordan facadeskilte kan understøtte din visuelle branding og sikre, at netop din virksomhed forbliver top-of-mind hos nuværende og potentielle kunder. Du kan også læse lidt om, hvilke overvejelser du bør gøre dig i forhold til din virksomheds facade.
Facader kan dekoreres på utallige måder. Når det kommer til valg af farver, former, materialer og med alskens effekter, er det kun fantasien, og nogle gange tyngdekraftens love, der sætter grænser. I overflødighedshornet af skiltemuligheder finder du blandt andet enkeltstående bogstaver med LED-lys, lyskasser, udhængsskilte, du ved, den klassiske vi kender nede fra vores lokale bager, eller et udskåret logo lakeret i virksomheders logofarver – vi kunne blive ved. Når du har valgt udformning, så skal du også vælge, hvordan lyset skal placeres, hvis der skal lys i? Hvis du vil ses, også efter lukketid, så er lys altid en god id.
Som med alt andet inden for branding og markedsføring er det vigtigt, at du rammer din målgruppe spot on – det gælder også i valget af design og materiale til dit facadeskilt. Sørg for at være tro mod dit brand og dets værdier, så kunderne ikke bliver forvirrede. Vælg gerne noget, der er iøjnefaldende, men som på samme tid tydeligt viser, hvem din virksomhed er, og hvad I kan.
Wayfinding er meget mere end et smart marketings-buzzord. Du kan bruge facadeskilte som et informationssystem, der hjælper kunder med at identificere din virksomhed. Gør det nemt for kunder at finde din virksomhed eller guide dem nemt til indgangen.
Når du skal beslutte dig for, hvordan din facade skal se ud, bør du overveje:
1. Placering af skiltet
Overvej læsbarhed, læsehastighed, placering på bygningen m.m. Skal du for eksempel placere facadeskiltet på en høj domicilbygning, skal du kunne se det fra den nærmeste vej – også selvom det er højt oppe. Dine kunder og samarbejdspartnere skal også kunne læse skiltet, hvis de kommer forbi i høj fart.
2. I harmoni med omgivelserne
Få dit skilt til at harmonere med omgivelserne. Det skal passe ind og hverken være for stort eller for lille i forhold til bygningen. Et enormt skilt på en lille bygning kan skabe misharmoni. Du kan også gøre dig nogle tanker om området eller de nærtliggende bygningers æstetik. Er din virksomhed bosiddende i et gammelt, smukt kvarter, er det nok ikke det store neonskilt, du skal gøre brug af.
3. Pladsudnyttelse
Overvej dit skilt i forhold til de omkringliggende virksomheder. Skal det stå side om side med andre virksomheder i samme bygning, så overvej, hvordan du kan skille dig ud fra mængden. Hvis der er plads nok, kan du overveje, om du skal have en indgangsportal, der kan byde dine kunder og samarbejdspartnere velkommen og sætte rammerne for jeres brands univers. På den måde kan du lade wauw-faktoren skinne igennem inden dine kunder overhovedet får en fod indenfor døren.
4. Udformning og materialevalg
Brug tid på at overveje alt fra materialer til farver og former – skiltet skal kunne modstå både vind, vejr og matche tidens trends. Sørg derfor for at vælge materialer, der har den rette holdbarhed, og farver som også er moderigtig om fem år.
Tænk også over, hvad dit brand skal udstråle. Er det eksklusivitet, en ”nede-på-jorden-vibe” eller noget helt tredje? Her spiller materialevalget til din facade en stor rolle. Hvis dit brand lægger vægt på kvalitet og eksklusivitet, skal skiltet udtrykke det samme. Her kunne en god løsning være udskåret bogstaver, som skaber en effektfuld og flot dybdevirkning på din virksomheds facade.
Du kan læse meget mere om materialevalg til dit facadeskilt i vores facadeguide lige her.
5. Hav styr på praktikken
Ud over materialevalg og placering er der også andre praktiske elementer, som er afgørende for, at facaden står skarpt og overhovedet kan blive en realitet. Du skal eksempelvis sørge for godkendelser hos kommunen og hos ejeren af bygningen, opmåling af din facade og bygning og tænke over størrelsen af dit facadeskilt. For at sparre tid og ressourcer kan du vælge at lade fagfolk stå for denne del.
6. Prikket over i’et:
Design Når du overvejer design, er det en god idé at gøre dig tanker om, hvordan dit logo, bygningens arkitektur og andre af de ovenstående faktorer i sammenspil kan give et æstetisk resultat. Sørg for at gøre genkendeligheden tydelig. Kunderne skulle gerne kunne se, at det er netop dit brand på lang afstand. Består dit logo af både tekst og grafik? Overvej, om du skal bruge begge eller kun dele af det. Måske er grafikken mere iøjnefaldende, eller måske er I mest kendte for jeres navn og skal derfor have fokus på det. Vigtigst af alt: sørg for at skabe blikfang i dit design – men hold det i tråd med din brandidentitet.
Materialevalg, udtryk og budskaber. Download vores ”Guide til en gennemført facadeskiltning” og få syv essentielle råd at følge for at få succes med budskaber og udtryk på facader.
Lysskilte kan give dig helt nye muligheder for at arbejde med din visuelle branding, blikfang og synlighed. I Danmark har vi mange mørke timer. Du bør derfor overveje, hvordan din facade ser ud, når solen går ned. Det ville være ærgerligt at lave et facadeskilt, der er on point, men usynligt efter kl.16 i vintermånederne.
Når vi snakker om facadeskilte og lys, skal du have dette in mind:
Skal det være fremadrettet, sidebelysning, neon, spot eller indirekte belysning? Skal dit brand eksempelvis udtrykke eksklusivitet, kan det være, at du skal vælge bagudrettet lys, da det kan give en elegant stemning.
Alle disse faktorer spiller en rolle i forhold til opfattelsen af dit brand og synligheden af dit skilt.
Du mere en velkommen til et besøg i et af vores showrooms enten i Aarhus eller Måløv. Her kan en af vores specialister i skilte demonstrere de forskellige skilteprofiler samt vise, hvordan lyset har forskellig effekt.
Lars Hansen
Key Account Manager
+45 28 43 60 45
ljh@effection.dk
Tjek din indbakke med det vuns
Vi glæder os til at sende dig noget relevant indhold, som er skræddersyet til dig og din branche!
Det kan vi først, når du har valgt, hvilket indhold du har lyst til at modtage fra os. Vi har gjort det nemt, ved at sende dig en mail i din indbakke, så du kan vælge, hvad du gerne vil læse mere om.
Tak fordi du vil følge med. Vi ses i indbakken.