Case / Bang & Olufsen

Butikskampagne hos B&O øger besøg i butikken med hele 49 %

Du kender det fra dig selv. Du bevæger dig ned ad Strøget og bliver bombarderet med indtryk fra de mange butikker. Så hvordan sikrer du, som en butik i mængden, at forbipasserende stopper op og går ind i netop din butik? En gennemført vinduesudstilling er en god start – men det bliver endnu bedre, hvis du som Bang & Olufsen kan få publikum til at interagere med dit brand.

bang og olufsen butik med vinduesudstilling
Indretning af Bang og Olufsen i Østergade

Opgave

Personlig musiksmag får et visuelt udtryk i butikskampagne

Med kampagnen ”See Yourself In Sound” ønskede Bang & Olufsen at engagere deres yngre publikum og lede dem ind i deres fysiske butikker. Gennem livagtige, digitale avatars får musikken en personlig karakter, der understøttes af et markant visuelt univers i de fysiske butikker, hvor farver og former bryder rammerne og skaber blikfang.

Brands skal skabe effekt – og det ved Bang & Olufsen. Som deres samarbejdspartner gennem 20 år sikrer vi kontinuerligt, at deres visuelle udtryk understøtter deres identitet. Med afsæt i deres kampagnekoncept og -design havde vi til opgave at omsætte deres idéer til virkelighed og foretage en komplet udrulning til samtlige af deres butikker globalt.

Teamet hos Effection har en kort reaktionstid. Det er vigtigt, når man som Bang & Olufsen ofte opererer med korte deadlines. Samtidig formår de altid at levere løsninger i højeste kvalitet. Det er en af grundene til, at vi har samarbejdet med Effection i mange år.
VISUS_Susanne Brandt_B&O
Susanne Brandt
Visual Merchendising Consultant, Bang & Olufsen
(& CEO, VISUS Visual Merchendising & Retail Design)

Løsning

Den fysiske butikskampagne møder den digitale verden

I samarbejde med Bang & Olufsen har vi skabt en bemærkelsesværdig vinduesudstilling, der ikke kun bryder med brandets klassiske stil, men også med vinduets begrænsninger. På udstillingspodiet materialiserer en avatar sig ud af en højtaler. Vinduets farver og former er designet til at fange de forbipasserendes blikke og lede dem mod butikken.

Vinduet er mere end et synligt display; det fungerer som en aktiv invitation til de forbipasserende. En QR-kode opfordrer dem til at scanne og træde ind i en digital verden. Her vækkes en unik 3D-avatar til live baseret på deres personlige musikpræferencer. Den digitale verden inviterer således dem, der går forbi, til at interagere med Bang & Olufsen både inde i butikken og udenfor.

Der er ikke blot skabt en visuel rød tråd på facaden – når du træder ind i butikken, er avatar-universet smeltet sammen med den fysiske rumoplevelse. Et 3D-printet avatar-hoved fungerer som en holder til headphones, mens podier og butiksskilte skaber et rum, der på allerbedste vis forener den digitale verden med den fysiske butik.

Avatar på udstilling med headset
Kampagnen var en stor succes – Bang & Olufsen i Østergade, København, har alene oplevet en stigning i butikstrafikken på 49% i forhold til samme tid sidste år.
VISUS_Susanne Brandt_B&O
Susanne Brandt
Visual Merchendising Consultant, Bang & Olufsen
(& CEO, VISUS Visual Merchendising & Retail Design)

Resultat

Et community i og udenfor den fysiske butik

Ved at lade “See Yourself In Sound”-kampagnen gennemsyre alle deres fysiske butikker har Bang & Olufsen skabt et community omkring avatars, hvor omkring 70.000 personer indenfor kampagnens første uger har skabt deres egen unikke avatar på globalt plan. Bang & Olufsen når derfor ud til den yngre målgruppe ved at kombinere den digitale oplevelse med deres fysiske butikker. 

Mens butikstrafikken hos Bang & Olufsen i Østergade, København, er steget med 49 %, bidrager indretningen af butikken til at skabe interaktion mellem butikkens medarbejdere og kunder.

Avatar som holder sit headset
Per Kudsk

Skal vi også hjælpe dig?

Kontakt os i dag, så finder vi den perfekte løsning for dig og dit brand.

Per Kudsk
Development Manager (SolutionLAB)
+45 40 32 08 33
kudsk@effection.dk

Andre cases

Digital skaerm i vinduesparti
A-apoteket booster salg med digitale skærme

Hos A-apoteket har de udskifte fysiske reklamer i vinduerne med digitale skærme. Det giver mulighed for at køre sæsonbestemte reklamer, uden medarbejderne behøver at bruge tid på at skrifte reklamerne manuelt.

Ensartet visuel identitet øger medarbejderstolthed ved BWT i Greve
Stærk visuel identitet fortæller stærk historie

En stærk og konsistent visuel identitet er mere end et redskab til genkendelighed – det er en drivkraft for brandværdi. Hos BWT har det ført til en omfattende fornyelse af deres lager i Greve. Resultatet er et lager, der stolt fremstår som et levende udtryk for BWTs brand, hvilket afspejles i medarbejdernes stigende stolthed og tilknytning til brandet.