Case / Nets

Strømlinet og smidig kampagneeksekvering til 12.000 butikker

Den 4. september 2023 fejrede Dankort sit 40-års fødselsdag – en milepæl, som blev markeret med en landsdækkende kampagne med budskabet »Vi hepper på, at du betaler med Dankort.« For at sikre budskabets synlighed blev kampagnen sendt ud til mere end 12.000 udsalgssteder i den danske detailhandel på samme tid. Det krævede et større logistisk flow og en strømlinet proces, hvilket var præcis det, vi hjalp Nets med.

Pakning af Nets' Dankort kampagne
Nets - Pakning

Opgave

Visuel adfærdskampagne

I 1983 kunne den første dansker lade checkhæftet blive hjemme og i stedet svinge sit Dankort i de fysiske butikker. I anledning af Dankorts fødselsdag igangsatte Nets derfor en omfattende, landsdækkende kampagne målrettet de danske forbrugere. Formålet var klart: At oplyse forbrugerne om, at deres valg af betalingskort – især at valget af Dankort frem for internationale kort – har direkte økonomisk betydning for de danske butikker på grund af lavere gebyrer.

Kampagnen skulle ramme forbrugerne i betalingssituationen, lige i det øjeblik de stod ved betalingsterminalen, klar til at træffe et valg om, hvilket kort de skulle betale med. Det betød, at kampagnematerialerne skulle sendes ud til fysiske butikker over hele landet – til alt fra de helt store handelskæder til de små, selvstændige forretninger. Med så bred en variation i butikstyper var det essentielt, at hver enkelt butik kunne vælge kampagnematerialerne til deres unikke behov og miljø.

Nets havde derfor brug for en samarbejdspartner, der ikke kun kunne producere elementer af kampagnens POS-materialer, men også håndtere den store logistiske opgave. Vi fik derfor til opgave at sikre, at hver butik fik leveret de rette materialer, og at hele kampagnen blev distribueret effektivt og problemfrit.

Teamet hos Effection har et godt jysk gå-på-mod, den nødvendige kapacitet og ikke mindst masser af erfaring fra lignende projekter. Kombinationen af deres høje serviceniveau og faglig ekspertise har gjort, at vi er nået i mål og har haft en god proces undervejs.
Nets logo
Jonas Terp Ledam
Senior Manager, Dankort Scheme

Løsning

Kampagnemateriale tilpasset til den enkelte butiks ønsker og behov

Forud for kampagnen afstemte Nets med de enkelte butikker og kæder, hvilke af de 11 forskellige kampagnematerialer hver butik ønskede at anvende.

Baseret på disse data stod vi over for et omfattende logistisk puslespil: Hele 100 forskellige pakkekonstellationer skulle nøje koordineres, pakkes og distribueres korrekt til de mere end 12.000 butikker, som deltog i kampagnen. 

Med en grundig plan og en effektiv proces producerede og pakkede vi alt fra gulvfolier og klistermærker til svirpere, infokort og vognmønter i tilpassede kampagnepakker.

Med så forskellige butikker var der også særlige behov for leveringsmetoden; her trak vi igen på erfaring og sikrede, at hver enkelt butik modtog præcis de materialer, de havde brug for, hvilket gjorde det muligt for kampagnen at udfolde sig effektivt og uden problemer.

Nets' Dankort-kampagne blev sendt ud til mere end 12.000 butikker
Kampagnen er landet godt ude hos de danske butikker – og opbakningen har været stor til at sætte materialer op som et middel til at gøre forbrugerne opmærksomme på, at et lille valg har stor betydning for landets butikker.
Nets logo
Jonas Terp Ledam
Senior Manager, Dankort Scheme

Resultat

En synlig kampagne og effektiv udrulning

På 40-årsdagen var butikker over hele landet blevet udstyret med unikke og iøjnefaldende reklamematerialer, herunder gulv- og vinduesfolier samt blikfang som svirpere på betalingsterminaler, vognmønter, varedelere og pengemåtter.

I løbet af næsten 11 uger blev danske forbrugere i butikkerne mødt med et stærkt og klart budskab: »Vi hepper på, at du betaler med Dankort«, hvilket bidrog til en øget opmærksomhed på egen adfærd, når der vælges betalingsform.

Alt blev pakket og distribueret på kun 6 uger, og selvom den officielle kampagneperiode blev afsluttet i midten af november, fortsætter kampagnens hovedbudskab med at resonere. Vi fortsætter derfor med at pakke og distribuere materialer til butikker, som stadig ønsker at fremme budskabet om Dankorts betydning i betalingssituationen.

Nets kampagnematerialer
Dorte Yde Bertelsen

Skal din kampagneudrulning være effektiv og målrettet?

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan optimere din kampagneproces.

Dorte Yde Bertelsen
Sales Manager West
+45 28 43 60 31
dyb@effection.dk

Andre cases

Kæmpe vognpark hos AVIS får ensartet branding

Firmabiler møder dagligt hundrede, hvis ikke tusindvis, af potentielle kunder – både når de er på farten, og når de holder stille. Det er derfor oplagt at bruge bilerne som rullende reklamesøjle.

Rebranding af Shopfronter hos Circle K
Projektstyringsplatform effektiviserer rebranding hos Circle K

Benzin, hurtige pitstops, pakkeafhentning og en snack til vejen – en moderne servicestation skal levere mere end blot brændstof. I dag er det vigtigt, at det ydre design tiltrækker kunderne og leder dem ind i butikken samtidig med, at det styrker brandets genkendelighed.