
Global Fashion Agenda får miljøvenlige visuelle elementer
I sommeren 2022 blev Global Fashion Summit afholdt i Operaen i København. Et event, hvor det bæredygtige aspekt skulle findes i alt fra inspirerende taler til de visuelle virkemidler.
Tag lige et sekund, og tænk på en typisk butikskæde, der sælger autoudstyr og reservedele. Det første der falder dig ind, er sikkert dæk i lange baner, stålinventar og hårde overflader. Det er netop sådan, de fleste Thansen-butikker længe har set ud – og det er der absolut intet i vejen med. Du kommer for at finde en reservedel til din scooter eller en måtte til din bil. Det lidt hårde og kølige look matcher blot de varer, som ligger på hylderne.
Men måske man kan skabe en mere imødekommende butik, som også rammer de kunder, der gerne vil ose lidt og kigge på sagerne, inden de køber? Det var Thansens ønske, da de kom til os.
Thansen har, siden åbningen af deres butikker landet over i 2003, været en velkendt leverandør af alt fra autoreservedele til mobiltelefontilbehør. Butikskædens indretning har altid været kendetegnet ved et køligt og stilrent look med en overflod af stål, hårde materialer og farver som blå, hvid og grå. De har simpelthen haft praktikken i førersædet.
Og praktik er godt. Det skaber overskuelighed og hurtig ekspedition. Fuld-fart-fremad-tilgangen var da også et vigtigt kriterie for Thansens ene målgruppe, nemlig de mindre erhvervsdrivende.
Men inden for de seneste år er deres anden målgruppe, de private forbrugere, vokset stødt. De vil gerne have, at butikken også kan noget andet. Det ultimative mål med indretningen var derfor at imødekomme begge målgrupper og have fokus på de kunder, som ikke vidste 100 procent, hvad de gik efter, men gerne ville have inspiration, inden de blev betjent.
Derfor var en af de første handlinger at få fjernet den nummerstander, der stod som det allerførste, når kunden trådte ind ad døren. Før blev kundens nummer hurtigt råbt op, og selvom det jo i de fleste tilfælde er tegn på god kundeservice, så gjorde det også, at kunderne ikke kunne gå en ekstra runde i butikken, blive inspireret og putte flere varer i kurven.
Med en butik som denne var der flere behov at tage hensyn til. Thansen har et enormt varelager i samtlige af deres butikker med nye dæk, reservedele, og alt hvad den bilelskende kunde drømmer om – alt sammen inde i selve butikken. Det betød, at det nye indretningslook skulle kunne håndtere alle varerne i butikken og stadig være overskueligt og imødekommende.
Thansen havde selv opdelt butikken i autodele og øvrige varer. Det valgte vi at fastholde. Vi fokuserede i stedet på selve udtrykket. Varerne forblev de samme, men det handlede om at ryste posen i forhold til præsentationen af dem.
Men hvordan skaber du varme i en butik fyldt med stål? Jo, du finder et materiale, der står i kontrast til stålet. Ind triller hovedrollen i denne indretning, nemlig træet. Træ har en naturlig varme, som andre materialer har svært ved at hamle op med. Kernen i den nye indretning var derfor at integrere træ for at bløde det kølige udtryk op.
Træet måtte absolut ikke blive dominerende, men skulle virke som et supplement til det eksisterende brand og den eksisterende logofarve. Thansens stærke brand og den blå farve kendetegner dem, og kunsten blev derfor, at lade brandets farver spille hovedrollen, understøttet af blødt træmateriale.
Der var flere områder i deres nuværende indretning, hvor det gav mening at implementere det nye materiale, herunder disk-, spot- og sæsonområdet og ved endegavlene. Sæsonområdet, der typisk er ved indgangen, og spotområdet, der typisk er placeret tæt på kassen, er begge områder, hvor du i høj grad kan påvirke kunden. Derfor udviklede vi træmoduler, som blev tilføjet og påsat deres eksisterende inventar i disse områder.
Thansen havde også en skilteskov uden lige. Et lille udfordring var, at skiltene bestod af en plastiklomme på en plastikfod, som ofte stod skævt. En ren skilteskov af dansende skilte. Derfor lavede vi skilterammer i træ med magnet, så de altid kunne stå pænt og lige. Samtidig blev træet inkorporeret på en diskret måde.
Endegavlen er også et af de vigtigste steder i butikken, da de vender ud mod den besøgende i centrum af butikken. Det blev udnyttet med små træpodier ved hver endegavl, som gav en ny form for spotlight til produkterne, fordi de blev hævet fra gulvet. Hvis der i en periode ikke er produkter for enden, er der nu også en billedramme, der giver plads til noget andet visuelt, som er med til at skabe en imødekommende facade.
Kontakt os i dag, så finder vi den perfekte løsning for dig og dit brand.
Tina Harboe Andersen
Customer Relations Manager
+45 50 60 76 00
tha@effection.dk
I sommeren 2022 blev Global Fashion Summit afholdt i Operaen i København. Et event, hvor det bæredygtige aspekt skulle findes i alt fra inspirerende taler til de visuelle virkemidler.
Firmabiler møder dagligt hundrede, hvis ikke tusindvis, af potentielle kunder – både når de er på farten, og når de holder stille. Det er derfor oplagt at bruge bilerne som rullende reklamesøjle.
Specsavers/Louis Nielsen har et stort behov for at strømline deres kampagneudrulning og deres bestillingsvarer, så butikkerne nemt er opdateret med den rette POS-materiale hele tiden.