Skal udsmykning af jeres domicil være med til at tiltrække og fastholde medarbejdere?
Du er sikkert allerede bevidst om, at det rigtige kontormiljø har betydning for både din og dine kollegers produktivitet. Men ved du også, at det har en effekt på dit brand? En velovervejet kontorindretning er en investering i et inspirerende kontormiljø og i dine medarbejderes brandforståelse.
Hvis du har besøgt et domicil, hvor omgivelserne tager udgangspunkt i brandet, har du så bemærket, hvordan det har betydning for din helhedsoplevelse?
Ved at lade brandet og jeres identitet være udgangspunktet, kan du ikke blot påvirke gæsteoplevelsen, men også kulturen blandt medarbejderne på arbejdspladsen, da kulturen er defineret i adfærden. Det betyder, at du kan tage hånd om og styre, hvordan du gerne vil have, at kunderne skal opfatte jer, og derigennem påvirke, at medarbejderne lever op til dette.
Få, simple greb kan have stor effekt.
Gør dine medarbejdere til ambassadører
En arbejdsplads, der visuelt og funktionelt støtter medarbejdernes trivsel og engagement, er et levende udtryk for dit brand. Ved at bruge visuelle løsninger i de fysiske rammer, kan du påvirke de værdier, dine medarbejdere udlever hver dag.
Det er (også) medarbejderne, der lever jeres brandfortælling, så hvorfor ikke klæde dem ordentligt på til at være ambassadører for dit brand?
Lad din virksomheds sociale ansvarlighed komme til udtryk
Et kontormiljø, der både reflekterer jeres brand og værdier, er ikke blot essentielt for at styrke brandidentiteten. Virksomhedskulturen og brandengagementet er med til at fastholde medarbejderne og tiltrække nye dygtige kandidater i fremtiden. Medarbejdernes engagement, trivsel og det miljø, de arbejder i, har betydning for vurderingen af jeres virksomheds sociale ansvarlighed.
Fra 2024 er det blevet et krav, at børsnoterede virksomheder med mere end 500 ansatte rapporterer deres indsats inden for klima, sociale forhold og ledelse, bedre kendt som ESG1. Mens klimaaspekter ofte er i fokus, er de sociale forhold lige så afgørende for både medarbejdertrivsel, ESG-performance og dit brand.
Der er mange måder, hvorpå du kan arbejde med bæredygtighed i forhold til medarbejdernes sociale forhold. En af dem er det visuelle og æstetiske udtryk på arbejdspladsen. Ifølge Gallup kan et visuelt tiltalende arbejdsmiljø højne medarbejdertilfredsheden med 13 % og engagementet med 10 %2 – hvem vil ikke gerne opnå det?
Brug derfor udsmykning af væggene, wayfinding, skiltning og akustikplader med print til at bringe jeres DNA ud gennem virksomhedens visuelle udtryk. En inspirerende arbejdsplads med et stærkt visuelt udtryk kan gøre en verden til forskel for dine medarbejderes stolthed og din virksomheds brandværdi. Derfor er et kontormiljø, der afspejler jeres brand og værdier, ikke blot en æstetisk investering, men et strategisk greb for fremtidens virksomhed.
1DI Handel – “ESG-rapportering og de kommende standarder er også vigtigt for mindre handelsvirksomheder!”, 24.05.23.
2Gallup –” The Effect of Work Environment on Employee Engagement”
Revisorfirmaet, Attent, gav deres hvide vægge et udtryk, der skulle understøtte deres faglige niveau.
Lad dig inspirere.
Praktik udelukker ikke æstetik
Et godt kontormiljø skal give rum til fordybelsen samtidig med, at man føler sig som en del af fællesskabet.
En stor del af alle sanseindtryk opfattes visuelt, netop derfor påvirkes vi alle konstant. Det kan du udnytte.
Ved at arbejde med de visuelle udtryk i dit kontormiljø, bliver dit budskab ikke blot set. Det bliver forstået og mærket. Skab en rød tråd i dit visuelle udtryk gennem elementer som akustikplader med print, møderumsfolie, vægdekorationer, skilte og meget mere. Gå ikke på kompromis med hverken det praktiske eller det æstetiske, men udnyt begge dele til at fremme trivsel og engagement blandt dine medarbejdere.
Skab et bedre kontormiljø med udgangspunkt i din brandidentitet
– 4 steder, du kan starte
1. Reducer støjen på fælleskontoret
Støj fra fælleskontorer og aktive arbejdspladser kan være en udfordring for både kommunikation og koncentration i dynamiske kontormiljøer. Men det behøver ikke at være sådan.
Med akustikpladen, VisioSound®, kan du reducere støjen og derigennem skabe et mere behageligt miljø. Pladen er designet til både at absorbere støj men også bidrage til det visuelle udtryk. Hvilke former og størrelser ønsker du, at pladerne skal skæres i? Er der bestemte motiver eller designs, du vil printe på pladerne? Ved at tilpasse VisioSound til dine unikke behov, kan du skabe et rum, der inspirerer til både produktivitet og kreativitet, og samtidig skabe liv i dit kontormiljø.
Ønsker du at udforske, hvordan du med VisioSound både kan støjreducere og vise motiver, som understøtter dit budskab og brand?
2. Skab funktionelle og visuelt lækre mødelokaler
I jagten på et mere funktionelt kontormiljø er møderumsfolie en nøglekomponent, du ikke bør overse. Denne løsning tilbyder ikke kun praktisk afskærmning, men åbner også døren til et hav af designmuligheder, der kan forvandle dine mødelokaler til kreative områder, der oser af dit brands identitet.
Overvej, hvordan dine mødelokaler kan gøre mest indtryk på dine medarbejdere og besøgende? Med møderumsfolie har du friheden til at skræddersy dine rum helt efter dine ønsker.
Forestil dig dit logo, dine nøglemotiver, dine brandfarver eller måske noget helt fjerde, elegant integreret i mødelokalets design. Ved at tage udgangspunkt i dit brands visuelle identitet, kan du skabe rum, der ikke blot opfylder de praktiske behov, men som samtidig fortæller en historie.
3. Hæng din identitet op på væggen
Vægdekorationer er ikke blot æstetiske elementer; de er effektfulde redskaber til at bringe dit brand til live inden for din virksomheds vægge. Det kan være med til at skabe en følelse af stolthed og motivation blandt medarbejderne, og forvandler hverdagens arbejdsrum til en visuel fortælling om dit brand og dets værdier.
Har du billeder fra forskellige arbejdssituationer, særlige motiver eller farver, der kendetegner jeres virksomhed? Eller måske en anden form for visuelt indhold, der unikt repræsenterer jeres brand? Ved aktivt at inddrage disse elementer i jeres vægdekoration, kan du gøre dine medarbejdere til en aktiv del af jeres identitet.
Tag et kig på BWT. Medarbejderne har givet udtryk for, at de oplever en større stolthed og tilhørsforhold til brandet, efter at BWTs visuelle identitet er blevet en del af de fysiske omgivelser.
4. Sæt prikken over i’et i din kontorindretning
Skiltningen spiller en åbenlys rolle i forhold til orienteringen i kontormiljøet. Men har du overvejet, at din skiltning er en del af den samlede oplevelse, dine medarbejdere og gæster har af din virksomhed?
Farver, former, materialer. Hvad passer til din brandidentitet og virksomhedens omgivelser? Grøn er ikke bare grøn; det er dit brand signaturfarve. Ved at anvende skilte, der reflekterer dit brands æstetik og værdier, fuldender du det samlede visuelle udtryk på kontoret. Dette skaber ikke kun genkendelighed, men kan også være med til at styrke forbindelsen mellem medarbejderne, gæster og dit brands identitet.
Vil du høste værdien af et veludsmykket domicil?
Og vil du skabe et arbejdsmiljø som fremmer trivsel og samtidig styrke brandloyaliteten blandt medarbejderne gennem det fysiske rammer? Så er vi klar med sparring, erfaring og skæve idéer.
Rikke Lindhard Schou
Head of Creative
+45 20 19 45 29
rls@effection.dk